woensdag 3 juni 2015

LIVE...diy
Voor mij was het gisteren DOODLE dinsdag. Een moment om even tot jezelf te komen en te kriebelen op papier. Dat had ik nodig. Mij leek het leuk om dit met jullie te delen. Naast dat ik even een vrij denk momentje nodig had, wilde ik ook een stukje interieur oppakken. Dus wat is nou nog mooier dan beide doelen te combineren! Maar hoezo is kriebelen / doodling / gedachteloos schetsen zo mind freeing? Vroeger heb ik dit op mijn opleiding gehad. De lerares zette een muziekje op en wij mochten een uur lang spelen met verf en kleur. Allereerst leek het zinloos en een beetje ' hippie blij' , maar na de les was iedereen een stuk vrolijker en waren onze hoofden weer fris en fruitig. Dit fenomeen is natuurlijk ook onderzocht en er zijn zelfs boeken over geschreven. Een paar punten die in onderzoeken zijn  bewezen of geconcludeerd:


 1        Je neemt een moment voor jezelf
happy-2
Je creativiteit wordt aangeboord en laat je anders naar dingen kijken
happy-3
Het geeft rust en verandert je gemoedstoestand in je hoofd; je belangrijkste keuze op dat moment is doodlen
happy-4
Het werkt stress verlagend
happy-5
Het verhoogt je bewustzijn 
happy-6
Het verhoogt je zelfvertrouwen; jij maakt de keuzes
Punt 2 wordt in bedrijven toegepast als bepaalde problemen opgelost moeten worden, een goede brainstorm kan hier mee geopend worden. En punt 5 vond ikzelf wel erg bijzonder. Want tijden lessen of vergaderingen wordt doodlen niet echt gewaardeerd, en concludeert men dat je dan niet oplet. Maar het tegendeel is bewezen! Er is namelijk een onderzoek geweest waar mensen namen moesten onthouden. Er waren 2 groepen. Beide groepen werden gebeld met de vraag om alle namen die op het feest kwamen te noteren. De afmeldingen die telefonisch werden doorgegeven mochten niet genoteerd worden. Beide groepen gingen aan de slag, waarvan 1 groep als extra uitdaging kreeg te doodlen tijden de telefoongesprekken. Nadat de groepen klaar waren werden ze gevraagd om uit hun hoofd zo veel mogelijk namen op te noemen met betrekking tot de aanmeldingen. De doodle groep scoorde 30% hoger dan de non-doodle groep. Joepie! Nu mogen we ongegeneerd doodlen waar we ook zijn :).  
 Maar nu even terug naar mij ;). En mijn doodle dinsdag. Ik heb waterverf gebruikt en ben gewoon gestart met het tekenen van patronen. Uiteindelijk begonnen sommige doodles te lijken op een dier, een veer of een blaadje. Erg leuk als zoiets ontstaat, zeker als het waterig goedje zelfstandig over het blaadje glijd! Heerlijk om niet zo gefocust te hoeven zijn op het eindresultaat, maar even alleen in het moment dingen te ondernemen.




 Ik had al in mijn achterhoofd dat ik deze patronen en schetsen ergens wilde ophangen. De kleuren heb ik daarom al van te voren uitgezocht, maar heb mij voor de rest niet bezig gehouden met de combinatie. En heel toevallig is het een leuke en vrolijke boel geworden met.....(trompet getoeter op de achtergrond) een Elandkop met een gewei van bladeren als centerpiece! Gaan jullie ook aan de DOODLE?! Ik zal het zeker aanraden, leuk voor jou en je interieur ;). Xx Devereaux




Geen opmerkingen:

Een reactie posten