donderdag 22 mei 2014



LOVE...fairtrade






Heerlijk! De zon schijnt volop, het is warm buiten. Geen jassen, regenlaarzen of paraplus nodig. Na de weken van regen, nu dan toch echt volop Mei-weer! De hele stad Utrecht trekt naar buiten, de terrasjes zitten volgeladen met zonnende mensen. Wie een winkel beheerd grijpt iedere kans om zijn hoofd naar buiten te steken en mee te genieten van het mooie weer.

Voor mij heeft het ultieme mooi-weer gevoel alles te maken met mijn voeten. Wanneer het buiten warm is hoeven er namelijk geen sokken aan. Gewoon in je slippers kunnen stappen en zo naar buiten lopen. Slippers maken zo’n fijn geluid zodat je er bij iedere stap aan herinnert word hoe fijn het weer is. Net zo fijn; met je blote voeten in het gras, of door het zand lopen. In het zand zakken je voeten een beetje weg en laat je een mooi spoor achter van waar je gelopen hebt. 

Naast dat ik met mijn slippers blij rond huppel, schijn ik ook een andere voetafdruk op de wereld achter te laten. Namelijk mijn ecologische voetafdruk. Die voetafdruk is het stukje aarde wat je in neemt om van te leven (o.a. voor eten, vervoer, kleding). Het schijnt dat als iedereen in de wereld zou consumeren zoals wij in Nederland doen we 3,5 aardbol nodig hebben.             

Wat een naar idee vind ik dat! Ik houd juist zo van lekker eten, mooie kleding en een wijntje op zijn tijd. En afgezien van dat ik er zo van geniet zijn eten, drinken en kleding zijn toch echt wel basisbehoeften.

Hierover heb ik in afgelopen maanden een ontdekking gedaan. Ik heb besloten dat ik bewuster producten koop. Biologisch vlees, fairtrade chocola, ecologische kleding. Dat kost wat meer geld, maar ik word er ook een stuk blijer van. Want waar ik simpelweg van leef, draagt bij aan een betere wereld! Hoe makkelijk kan het zijn. Want een betere wereld begint bij jezelf en op deze manier vergt het niet heel veel tijd en energie. Zo houd je makkelijk tijd over om van het mooie weer te genieten.
Hup de slippertjes aan, de zon in! Xx Jenny          


ps. voor wie het leuk vind een link om te testen hoe groot je eigen ecologische voetafdruk is: http://www.wnf.nl/voetafdruktest/  

 



2 opmerkingen: