zondag 4 mei 2014

LIVE...

Deze keer een gastblogger, genaamd Jenny. Zij houdt zich momenteel bezig met het overstappen van mijn bedrijf naar ecologische en fairtrade productie.
Binnenste buiten fietsend door Utrecht. Dat is toch net even anders dan anders. Grinnikend zit ik op de fiets. Vriendlief kijkt vooral goed of er nog meer mensen zijn. Want als het goed is, zijn we niet de enige die vandaag zo over straat gaan.

Het is Fashion Revolution Day. Op 24 april is het namelijk een jaar geleden dat  er 1133 mensen zijn gestorven en meer dan 2500 mensen gewond raakte toen een kledingfabriek in Bangladesh instortte. Dit is niet de eerste keer dat zoiets gebeurde en helaas waarschijnlijk ook niet de laatste. De omstandigheden in veel kledingfabrieken zijn slecht.
Dit moet anders, vinden velen. En zo werd de Fashion Revolution Day opgericht, om de misstanden in de kledingindustrie aan de kaak te stellen. Op deze dag draag je uit protest je kleren binnenste buiten.

Het voelt toch wel gek, koffie drinkend op een terrasje, terwijl al je labels overal en nergens uitsteken. En hoe vaak ik niet iets in mijn zakken heb willen stoppen om vervolgens te ontdekken dat dit niet kan wanneer je broek binnenste buiten zit. Een groepje puber meisjes kijkt giechelend naar ons. Waarschijnlijk denken ze dat we vanochtend nogal slaperig waren toen we onze kleding aantrokken. Maar niets is minder waar.  Ik ben trots om zo rond te lopen en daarmee mee te doen aan een protest wat wereldwijd rondgaat. Want één persoon, hoe klein dan ook, kan een verschil maken.

Met deze gedachten ga ik de komende tijd op onderzoek uit. Waar komt mijn kleding vandaan? En vooral hoe kan ik met wat ik koop iets goeds doen? Af en toe zal ik jullie via deze blog op de hoogte brengen van mijn zoektocht.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten